Comencem la setmana amb una proposta d'activitats per treballar l'ortografia. Esperem que us resulten útils i interessants.
TREBALLEM L'ORTOGRAFIA
RECURSOS INTERACTIUS
RECURSOS INTERACTIUS
En el treball ortogràfic és fonamental diferenciar:
LA ORTOGRAFIA NATURAL.
Es basa en l'associació entre un so i la seua lletra. Aquest tipus d'ortografia permet escriure qualsevol paraula regular encara que siga desconeguda.
Es basa en l'associació entre un so i la seua lletra. Aquest tipus d'ortografia permet escriure qualsevol paraula regular encara que siga desconeguda.
Els errors ortogràfics que es registren són per substitució entre fonemes-grafemes (ex.: “T-D, P-B...”), per omissió o addició de grafemes (ex.: “pastís—patís) o per canví de l'ordre (ex.: “ploma—polma”). Aquests errors solen ser molt freqüents en els cursos inicials, quan s'està aprenent el procés lecto-escriptor.
ORTOGRAFIA ARBITRÀRIA I REGLADA.
L'ortografia arbitrària depén del magatzem del lèxic visual ortogràfic. Els errors que es contemplen són la substitució entre grafemes (lletra) que corresponen a un mateix fonema (so) (ex.: “B-V”, “J-G”). El seu aprenentatge és més complex. L'ortografia reglada es refereix a la que està subjecta a la norma ortogràfica establida, i pot considerar-se un subapartat de l'ortografia arbitrària.
Generalment quan es parla de treballar "l'ortografia” es fa referència als dos últims tipus d'ortografia, suposant que l'associació fonema-grafema s'ha adquirit correctament en l'inici de l'aprenentatge de la lectoescriptura.
Com es pot aprendre l'ortografia? Una proposta...
Si observem què fan els xiquets i xiquetes que tenen poques errades podem indicar que, en general:
- Llegeixen i escriuen amb agilitat.
- Diferèncien correctament tots els sons.
- Tenen imatges mentals de les paraules. El millor canal per a millorar l'ortografia és el VISUAL.
- Quan noten que la "imatge" no es prou bona per escriure-la, dubten i actuen (preguntant, consultant...).
- Estan motivats per millorar.
- Estan motivats per millorar.
Alguns exercicis per millorar l'ortografia...
- Activitats de memòria visual ortogràfica:
a) Preparar una llista visual de poques paraules, destacant amb un dibuix, o amb color, per exemple, aquella lletra que pot provocar errors (facilita la seua memorització).
b) Escriure cada paraula en un tros de full o de cartolina.
Agafar la primera paraula i demanar-li que faça una foto "mental" de la paraula.
b) Escriure cada paraula en un tros de full o de cartolina.
Agafar la primera paraula i demanar-li que faça una foto "mental" de la paraula.
c) Lletrejar endavant i endarrere la paraula.
d) Transformar una paraula en una imatge, un dibuix. Per exemple en la paraula "bota" podem convertir la b en una bota.
e) Quan en un text troben una paraula amb dificultat, mirar-la, sense llegir-la, tancar els ulls i seguir veient-la.
f) Imaginar la paraula en l'aire i seguir-la amb els dits
d) Transformar una paraula en una imatge, un dibuix. Per exemple en la paraula "bota" podem convertir la b en una bota.
e) Quan en un text troben una paraula amb dificultat, mirar-la, sense llegir-la, tancar els ulls i seguir veient-la.
f) Imaginar la paraula en l'aire i seguir-la amb els dits
- Activitats de relació oral/escrit.
a) Treball de sons: cançons, embarbussaments, onomatopeies, jocs.
b) Treball de la frase: producció de frases, ordenació i reescriptura d'una frase, dibuix de paraules de la frase...
- Activitats per aprendre i dominar la norma ortogràfica.
Activitats digitals, exercicis en paper, realització de dictats (dictats preparats, autodictats...).
FONT
http://xtec.gencat.cat/web/.content/projectes/escriptura/ara-escric/conferencies/infantil-inicial/conferencia3/presentacio3-eici.pdf
Tots els recursos interactius s'han d'utilitzar amb supervisió d'un adult. Fes clic en l'enllaç.
1.- ORTOGRAFIA I MEMÒRIA VISUAL. JClic
Oriol Bosch Fainé.
2.- REBOST DIGITAL.
Generalitat Valenciana. Conselleria d'Educació, Cultura i Esport. Ofereixen diferents pàgines i recursos per a treballar continguts variats, entre ells l'ortografia
AVENTURA’T AMB L’ORTOGRAFIA.
Tres nivells de dificultat
GOMINOLABS
Recursos diversos per a treballar la llengua
3.- VEDOQUE
A partir de segon cicle.
4.- ELEMENTAL QUERIDO WATSON
Es un joc amb el qual els estudiants es converteixen en el Doctor Watson i han d'ajudar a Sherlock Holmes a resoldre diferents misteris. Per a això, el maneig de les regles d'ortografia és fonamental per a donar amb la resposta correcta.
5.- POPI. Parxís Ortogràfic per a Educació Primària
Divertit i original parxís creat per Ana María Zamora Moreno. Compta amb activitats i exercicis d'ortografia per a completar paraules amb les lletres correctes, uns altres de classificar, de vertader i fals…
6.- ORTOGRAFIA NATURAL
Completar paraules amb la síl·laba correcta, formació de termes a partir de diferents lletres, endevinalles, temps verbals, diminutius, sudokus de paraules… Aquests són alguns dels exercicis d'ortografia disponibles en Ortografia Natural, un lloc creat per José Bustillo Rendón.
7.- EL PUNT SOBRE LA I
Disponible en la pàgina web de la Conselleria d'Educació de la Junta d'Extremadura, ‘El punt sobre la i’ és un recurs que reuneix diferents exercicis d'ortografia dedicats a les lletres Q, V, X, Z, J, K… Així mateix, compta amb un apartat d'accentuació i un altre de paraules dubtoses. A partir de segon cicle.
FONT
https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/primaria/ejercicios-de-ortografia-para-primaria/
gabarro-bona_ortografia_docents_cat-miquela.pdf
RECURSOS INTERACTIUS PER A TREBALLAR L'ORTOGRAFIA
1.- ORTOGRAFIA I MEMÒRIA VISUAL. JClic
Oriol Bosch Fainé.
2.- REBOST DIGITAL.
Generalitat Valenciana. Conselleria d'Educació, Cultura i Esport. Ofereixen diferents pàgines i recursos per a treballar continguts variats, entre ells l'ortografia
AVENTURA’T AMB L’ORTOGRAFIA.
Tres nivells de dificultat
GOMINOLABS
Recursos diversos per a treballar la llengua
3.- VEDOQUE
A partir de segon cicle.
4.- ELEMENTAL QUERIDO WATSON
Es un joc amb el qual els estudiants es converteixen en el Doctor Watson i han d'ajudar a Sherlock Holmes a resoldre diferents misteris. Per a això, el maneig de les regles d'ortografia és fonamental per a donar amb la resposta correcta.
5.- POPI. Parxís Ortogràfic per a Educació Primària
Divertit i original parxís creat per Ana María Zamora Moreno. Compta amb activitats i exercicis d'ortografia per a completar paraules amb les lletres correctes, uns altres de classificar, de vertader i fals…
6.- ORTOGRAFIA NATURAL
Completar paraules amb la síl·laba correcta, formació de termes a partir de diferents lletres, endevinalles, temps verbals, diminutius, sudokus de paraules… Aquests són alguns dels exercicis d'ortografia disponibles en Ortografia Natural, un lloc creat per José Bustillo Rendón.
7.- EL PUNT SOBRE LA I
Disponible en la pàgina web de la Conselleria d'Educació de la Junta d'Extremadura, ‘El punt sobre la i’ és un recurs que reuneix diferents exercicis d'ortografia dedicats a les lletres Q, V, X, Z, J, K… Així mateix, compta amb un apartat d'accentuació i un altre de paraules dubtoses. A partir de segon cicle.
FONT
https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/primaria/ejercicios-de-ortografia-para-primaria/
TRABAJAMOS LA ORTOGRAFÍA
RECURSOS INTERACTIVOS
En el trabajo ortográfico es fundamental diferenciar:
LA ORTOGRAFIA NATURAL.
Se basa en la asociación entre un sonido (fonema) y su letra (grafema). Este tipo de ortografía permite escribir cualquier palabra regular aunque sea desconocida.
Se basa en la asociación entre un sonido (fonema) y su letra (grafema). Este tipo de ortografía permite escribir cualquier palabra regular aunque sea desconocida.
Los errores ortográficos que se registran pueden ser por sustitución entre fonemas-grafemas (ej.: "T-D, P-B,..."), por omisión o adición de grafemas (ej.:"pastel-patel") o por cambio del orden (ej.: pluma-pulma"). Estos errores suelen ser muy frecuentes en los cursos iniciales, cuando se está aprendiendo el proceso lecto-escritor.
ORTOGRAFIA ARBITRARIA Y REGLADA.
La ortografía arbitraria depende del almacén de léxico visual ortográfico. Los errores que se contemplan, por ejemplo, son la sustitución entre grafemas que corresponden a un mismo fonema (ej.: "B-V, "J-G"...) Su aprendizaje es más complejo. La ortografía reglada se refiere a la que está sujeta a la norma ortográfica establecida, y puede considerarse un subapartado de la ortografía arbitraria.
Generalmente cuando se habla de trabajar la ortografía se hace referencia a los dos últimos tipos de ortografía, suponiendo que la asociación fonema-grafema se ha adquirido correctamente en el inicio del aprendizaje de la lectoescritura.
¿Cómo se puede aprender la ortografía? Una propuesta...
Si observamos qué hacen los niños y niñas que tienen pocos errores podemos indicar que, en general:
- Leen y escriben con agilidad.
- Diferencian correctamente todos los sonidos.
- Tienen imágenes mentales de las palabras. El mejor canal para mejorar la ortografía es el VISUAL.
- Cuando notan que la "imagen" no es bastante buena para escribirla, dudan y actúan (preguntando, consultando...).
- Están motivados y motivadas para mejorar.
Algunos ejercicios para mejorar la ortografía...
- Actividades de memoria visual ortográfica:
a) Preparar una lista visual de pocas palabras, destacando con un dibujo, o con color, por ejemplo, aquella letra que puede provocar errores (facilita su memorización).
b) Escribir cada palabra en un trozo de hoja o de cartulina.
Coger la primera palabra y pedirle que haga una foto "mental" de la palabra.
c) Deletrear adelante y atrás la palabra.
d) Transformar una palabra en una imagen, un dibujo. Por ejemplo en la palabra "bota" podemos convertir la b en una bota.
e) Cuando en un texto encuentran una palabra con dificultad, mirarla, sin leerla, cerrar los ojos y seguir viéndola.
f) Imaginar la palabra en el aire y seguirla con los dedos.
- Actividades de relación oral/escrito.
a) Trabajo de sonidos: canciones, trabalenguas, onomatopeyas, juegos.
b) Trabajo de la frase: producción de frases, ordenación y reescritura de una frase, dibujo de palabras de la frase...
- Actividades para aprender y dominar la norma ortográfica.
Actividades digitales, ejercicios en papel, realización de dictados (dictados preparados, autodictados...).
Si observamos qué hacen los niños y niñas que tienen pocos errores podemos indicar que, en general:
- Leen y escriben con agilidad.
- Diferencian correctamente todos los sonidos.
- Tienen imágenes mentales de las palabras. El mejor canal para mejorar la ortografía es el VISUAL.
- Cuando notan que la "imagen" no es bastante buena para escribirla, dudan y actúan (preguntando, consultando...).
- Están motivados y motivadas para mejorar.
Algunos ejercicios para mejorar la ortografía...
- Actividades de memoria visual ortográfica:
a) Preparar una lista visual de pocas palabras, destacando con un dibujo, o con color, por ejemplo, aquella letra que puede provocar errores (facilita su memorización).
b) Escribir cada palabra en un trozo de hoja o de cartulina.
Coger la primera palabra y pedirle que haga una foto "mental" de la palabra.
c) Deletrear adelante y atrás la palabra.
d) Transformar una palabra en una imagen, un dibujo. Por ejemplo en la palabra "bota" podemos convertir la b en una bota.
e) Cuando en un texto encuentran una palabra con dificultad, mirarla, sin leerla, cerrar los ojos y seguir viéndola.
f) Imaginar la palabra en el aire y seguirla con los dedos.
- Actividades de relación oral/escrito.
a) Trabajo de sonidos: canciones, trabalenguas, onomatopeyas, juegos.
b) Trabajo de la frase: producción de frases, ordenación y reescritura de una frase, dibujo de palabras de la frase...
- Actividades para aprender y dominar la norma ortográfica.
Actividades digitales, ejercicios en papel, realización de dictados (dictados preparados, autodictados...).
FONT
http://xtec.gencat.cat/web/.content/projectes/escriptura/ara-escric/conferencies/infantil-inicial/conferencia3/presentacio3-eici.pdf
gabarro-bona_ortografia_docents_cat-miquela.pdf
No hay comentarios:
Publicar un comentario